Σε αυτό το thread θα επιχειρήσουμε να δούμε το περιβόητο θέμα των γραναζωμάτων και έναν τρόπο υπολογισμού πέρα από τα προβλεπόμενα...
Βασίζομαι σε σημειώσεις του Κώστα (viagra) τις οποιες θα προσπαθήσω να εξηγήσω σχετικά αναλυτικά ώστε όποιος επιχειρεί μια αναβάθμιση στο κινητήρα του να μη πηγαίνει στα τυφλά.
Κύριος σκοπός αυτου του thread δεν είναι να δούμε το τελικό ratio που προκύπτει από την καμπάνα και που ειναι μια απλή διαίρεση αλλά τα κενά (gap) ανάμεσα στις σχέσεις και κυρίως ανάμεσα σε 3η και 4η που είναι κλασικό fail σε πολλά setup (κυρίως smallframe).
Οι υπολογισμοί μπορούν να γίνουν για οποιοδήποτε γρανάζωμα και αυτό που πρέπει να ξέρουμε είναι τον αριθμό των δοντιών του τετραπλούν (δέντρο), των τεσσάρων γραναζιών ταχυτήτων (πίσω) και φυσικά της καμπάνας μας.
Θα χρησιμοποίησω ως παράδειγμα τους υπολογισμούς που έκανα για την αναβάθμιση του βεσπίνο μου που είχα αισθητό πρόβλημα μεταξύ 3ης και 4ης με πολυ μεγάλο κρέμασμα και που φοράει μοτέρ pk50ss με αλλαγμένη καμπάνα 21/72 και μαμά (προς το παρόν) τετραπλούν αλλα και μαμά γρανάζια ταχυτήτων πίσω)
Εστω λοιπόν ΚΑΜΠΑΝΑ 21/72= 0,29
ΓΡΑΝΑΖΙΑ (πίσω): 1η 58δ - 2α 54δ - 3η 50δ - 4η 43δ
ΤΕΤΡΑΠΛΟΥΝ: 1η 10δ - 2α 15δ - 3η 21δ - 4η 26δ
Διαιρούμε μεταξύ τους και έχουμε 10/58=0,17 15/54=0,28 21/50=0,42 26/43= 0,60
Τους λόγους τώρα που προέκυψαν για κάθε ταχύτητα τους πολλαπλασιάζουμε με τον αρχικό λόγο της καμπάνας 21/72= 0,29 και έχουμε:
1η ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 0,29 Χ 0,17 = 0,049
2η ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 0,29 Χ 0,28 = 0,081
3η ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 0,29 Χ 0,42 = 0,122
3η ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 0,29 Χ 0,60 = 0,174
Τέλος αφαιρώντας μεταξύ τους τα αποτελέσματα έχουμε τα κενά που προκύπτουν μεταξύ των σχέσεων, δηλαδή:
1η σε 2α: 0,081-0,049 = 0,032
2α σε 3η: 0,122-0,081 = 0,041
3η σε 4η: 0,174-0,122 = 0,052
Εμπειρικά γνωρίζουμε ότι μια νορμάλ τιμή για να μην έχουμε κρεμάσματα μεταξύ των ταχυτήτων είναι μια τιμή που κυμαίνεται περιπου στο 0,035
Συνεπώς η τιμή 0,052 μεταξύ 3ης και 4ης στο συγκεκριμένο setup που εγώ είχα στο βεσπίνο μου κρίνεται ως απαράδεκτη και εξηγεί το μεγάλο πρόβλημα που είχα μεταξύ 3ης και 4ης που ο κινητήρας κρέμαγε.
Απο τους παραπάνω υπολογισμούς αντιλαμβανόμαστε ότι το τελικό βήμα της καμπάνας που συνηθίζουμε να μετράμε (π.χ 23/65, 17/68. 24/72) απο μόνο του δεν μας λέει κάτι. Το ζητούμενο είναι να ξέρουμε τα gap μεταξύ των σχέσεων και με τις κατάλληλες παρεμβάσεις (π.χ κοντότερο γρανάζι 4ης ή αλλο τετραπλούν) να τα φέρουμε στο επιθυμητό, σύμφωνα με τα γούστα και τους καθενός, αποτέλεσμα.
Παρακαλώ τους σύντροχους για διορθώσεις ή εξτρα πληροφορίες-παρεμβάσεις ώστε το θέμα να γίνει πληρέστερο.
Ε, το λοιπόν, ό,τι και να είναι τ’ άστρα, εγώ τη γλώσσα μου τους βγάζω...
Γέρον Βεσπίσιος ο Λαμπρεττοφόρος
Ευλόγησον!